Ювілей заводу SEAT у Марторелі

Як змінилося виробництво автомобілів за останні 25 років?

03.04.2018.

/        У 25-ту річницю заводу SEAT у Марторелі двоє працівників розповідають про найважливіші зміни на підприємстві

/        Поліпшення ергономіки та використання роботів для найбільш трудомістких операцій - далеко не всі приклади прогресу в упровадженні концепції «Промисловість 4.0»

/        Тривалість виготовлення нового автомобіля скоротилася із 60 до 16 годин

/        Завод у Марторелі став більшим, його площа еквівалентна 400 футбольним полям, а за останню чверть століття тут виготовили майже 10 мільйонів автомобілів

«Мені виповнилося 18, коли я потрапив на завод у Марторелі. Тоді в Барселоні проводились Олімпійські ігри. Я був стажером. Ми з колегами плекали великі надії щодо майбутнього - усе було новісіньке, і нам сказали, що це найсучасніший завод у Європі». Ось як пригадує події 25-річної давнини на заводі SEAT у Марторелі Хуан Перес (Juan Pérez), який керує пресувальним цехом. Хуан і його колега Віктор Мануель Діаз (Victor Manuel Díaz), відповідальний за організацію командної роботи, стандартизацію й контроль за роботою цехового обладнання, свідки історичних змін на заводі за останню чверть століття.

- Гігантський завод, що нагадував лабораторію: «Мені видали пару комбінезонів цегляного кольору, які вже ніхто не носить, і я поважно ступив на поріг кузовного цеху. Там було так чисто, як у лабораторії», - пригадує Хуан Перес. Віктор Мануель, який почав працювати в складальному цеху № 8 у 20-річному віці, ніколи не забуде перші враження від заводу: «Він видався мені гігантським і був сповнений світла. Автомобілі на підйомниках переміщалися вгору й униз. Я ніколи не бачив нічого схожого». Спершу площа заводу в Марторелі становила 404 000 м², згодом - 2 800 000 м², або 400 футбольних полів.

- Я допомагав складати свій перший автомобіль: Марторель розпочав роботу 1993 року з виготовлення Ibiza другого покоління й Cordoba - двох моделей, до яких були причетні Віктор Мануель та Хуан Перес і в які вони відразу закохались. «Я добре пам'ятаю SEAT Cordoba. Це був мій перший автомобіль. Я щодня складав цю модель і полюбив її з першого погляду», - говорить Віктор Мануель. Для Хуана «Ibiza темно-синього кольору стала вірним супутником у подорожах. Я щойно отримав посвідчення водія. Ця машина назавжди залишиться в моєму серці». За 25 років на заводі в Марторелі виготовляли 39 різних моделей, а деякі з них, як-от Ibiza, переживають уже п'яте покоління.

- Колись робітники долали по 10 кілометрів щодня: тогочасний завод був справжнім лабіринтом. «Після закінчення зміни я не міг знайти роздягальню. Заблукати було дуже легко», - пригадує Хуан Перес. «Щодня ми проходили цими лабіринтами до 10 кілометрів. Зараз ходимо значно менше», - порівнює Віктор Мануель. Тепер на заводі використовуються 125 автоматизованих самохідних візків, ними робітники доставляють на конвеєр 23 800 запчастин щодня, дотримуючись невидимих маршрутів, прокладених по всій території заводу.

- Роботи й робітники - партнери, які працюють разом: 1993 року на заводі в Марторелі працювало 6000 робітників. Тепер їх удвічі більше. Нині в цехах пліч-о-пліч трудяться 12 000 робітників і понад 2000 роботів, які складають кузови автомобілів і становлять приблизно 10% від усіх промислових роботів Іспанії. «Тоді громіздкі й важкі передні стекла встановлювали вручну, для цього потрібно було двоє робітників. Сьогодні цю операцію виконує робот, а ми - легші процеси», - пояснює Хуан Перес.

- Від важкої табуретки до ергономічного крісла: за 25 років робітники стали свідками значних покращень ергономіки. Про одну з таких змін, важливих для нього, розповідає Віктор Мануель Діаз: «Щоб установити деталі інтер'єру в салон автомобіля, потрібно було ставити важку табуретку для сидіння, що було дуже незручно для робітників». Нині для цього використовують ергономічні крісла «Raku Raku», які полегшують роботу: крісло заїжджає в салон, робітник працює сидячи, а необхідні матеріали під рукою.

- 16 годин на виготовлення нового автомобіля замість 60: 84 роботи наносять тонкі шари фарби у фарбувальних камерах, а сканер останнього покоління перевіряє якість поверхні всього за 43 секунди. Сучасне виробництво з цифровими й комунікаційними технологіями дає змогу виготовляти 2300 машин щодня, а 25 років тому за один день виробляли 1500. Новий автомобіль сходить із конвеєра кожні 40 секунд. Віртуальна реальність, 3D-друк і доповнена реальність - чергові приклади революційних технологій, що стали доступними з початком упровадження концепції «Промисловість 4.0».

- Завод як другий дім: за чверть століття на заводі в Марторелі виготовили майже 10 мільйонів автомобілів. Тепер продукцію підприємства експортують до 80 країн. Ось як Хуан Перес описує останні 25 років: «На місці колишніх пустирів - логістичний парк, де працюють кілька компаній, і навіть є ділянки міської забудови. Я не міг уявити, що ми матимемо 10,5 км залізничних колій та 51 автобусний маршрут». «Більша частина мого дорослого життя пройшла на цьому заводі. Тут я зустрів свою дружину і завів чудових друзів. Це мій другий дім», - зворушено підсумовує Хуан Перес.